Groep 5
In groep 5 werken we nog meer toe naar zelfstandigheid en eigenaarschap. Dat betekent dat we beginnen met het aanbieden van een weektaak, waarbij de leerlingen naast de lessen en opdrachten, taken krijgen die ze zelf plannen gedurende de week. Ook starten we met het maken van huiswerk.
In groep 5 leren de leerlingen om te gaan met Snappet. De kinderen krijgen geen werkboek meer voor rekenen en taal maar maken de opdrachten op een chromebook . Spelling maken de leerlingen nog wel in het werkboek. Klassikale instructie op niveau (door middel van Effectieve Directe Instructie), gegeven door de leerkracht, blijft belangrijk. De verwerking en het inoefenen van het leeraanbod gebeurt vervolgens meestal digitaal, afhankelijk van de les en het doel waar we aan werken. Bij iedere opgave in Snappet ziet de leerling direct of de opgave goed gemaakt is of dat er verbeterd moet worden. Goed leren schrijven blijft ook een belangrijk onderdeel van onderwijs. In groep 5 wordt het eigen handschrift verder geoefend met de schrijfmethode.
We vinden het belangrijk dat de kinderen leren om voor de klas te staan. De leerlingen houden een spreekbeurt en een boekbespreking. Op school maken de leerlingen onder begeleiding van de leerkracht een werkstuk.
Dit leerjaar krijgen de leerlingen voor het eerst aardrijkskunde en geschiedenis. Bij aardrijkskunde leren de kinderen het verschil tussen een stad en een dorp, wat voor voorzieningen er zijn, soorten landbouw, onder en boven de zeespiegel, hoe goederen vervoerd worden en ze leren de provincies en hoofdsteden. Bij geschiedenis gaan we het hebben over de jagers en boeren, Grieken en Romeinen, ridders, middeleeuwen en over de wereld ontdekken.